Lekcja 3:
publiczne miejsca sportowe publiczne miejsca sportowe

Powyżej pobierzesz scenariusz lekcji dla uczniów klas 4-8 oraz materiały dodatkowe do jej poprowadzenia. Zanim ich użyjesz, pobierz i przeczytaj pełny przewodnik dla nauczycieli i rodziców dotyczący bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
 

O czym jest ta część programu?

Część „Publiczne przestrzenie sportowe” powstała, aby wesprzeć dzieci w bezpiecznym korzystaniu z boisk, skateparków i placów zabaw. Skupia się na pięciu zagrożeniach, które często prowadzą do kontuzji lub niebezpiecznych sytuacji:
 
  1. Brak rozgrzewki i przygotowania fizycznego.
  2. Odwodnienie i przegrzanie organizmu.
  3. Niewłaściwe korzystanie ze sprzętu sportowego.
  4. Nieuwaga wobec innych użytkowników przestrzeni.
  5. Brak reakcji lub nieumiejętna pomoc w sytuacji wypadku.
 
Uczniowie uczą się, jak rozpoznawać sygnały ostrzegawcze wysyłane przez ciało, jak odpowiedzialnie korzystać ze sprzętu, jak dbać o siebie i innych oraz jak reagować w sytuacjach kryzysowych.

Umiejętności, które pomaga rozwijać ta lekcja:

  • Rozpoznawanie zagrożeń i sygnałów ciała: dzieci uczą się rozróżniać objawy odwodnienia oraz pierwsze sygnały kontuzji, np. napięcie mięśni, zawroty głowy, czy zaburzenia koordynacji.
  • Wdrażanie zasad sportowego bezpieczeństwa: uczniowie poznają „Złotą Piątkę MultiBezpieczeństwa”, czyli pięć prostych zasad, które pomagają bezpiecznie korzystać z przestrzeni sportowych.
  • Odpowiedzialność i uważność społeczna: dzieci uczą się dostrzegać innych użytkowników przestrzeni, przewidywać skutki własnych działań i dbać o wspólne bezpieczeństwo.
  • Komunikacja i współpraca w grupie: ćwiczenia opierają się na pracy zespołowej, w której dzieci uczą się słuchać, reagować i wspólnie podejmować decyzje.
  • Podstawy pierwszej pomocy: uczniowie poznają trzy kroki reagowania w sytuacji wypadku: ocenę bezpieczeństwa, sprawdzenie stanu poszkodowanego oraz wezwanie pomocy, a następnie ćwiczą je w praktyce.