Lekcja 4:
bezpieczny dom bezpieczny dom

Powyżej pobierzesz scenariusz lekcji dla uczniów klas 4-8 oraz materiały dodatkowe do jej poprowadzenia. Zanim ich użyjesz, pobierz i przeczytaj pełny przewodnik dla nauczycieli i rodziców dotyczący bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
 

O czym jest ta część programu?

Część „Bezpieczeństwo w domu” powstała z myślą o tym, aby nauczyć dzieci rozpoznawać zagrożenia, które mogą pojawić się w przestrzeni codziennego życia, nawet tej, która wydaje się całkowicie bezpieczna.
 
Moduł obejmuje pięć głównych zagrożeń:
  1. Urządzenia elektryczne i porażenie prądem.
  2. Ogień i wysoka temperatura (kuchenki, czajniki, żelazka).
  3. Substancje niebezpieczne (leki, detergenty, alkohol).
  4. Gaz, czad i inne zagrożenia związane z wentylacją.
  5. Nieuwaga wobec innych domowników (np. zamknięcie kogoś w pomieszczeniu, przewrócenie starszej osoby).
 
Uczniowie uczą się, jak unikać najczęstszych wypadków w domu, jak dbać o bezpieczeństwo swoje i innych oraz jak reagować, gdy zagrożenie już się pojawi.

Umiejętności, które pomaga rozwijać ta lekcja:

  • Świadomość zagrożeń domowych: dzieci poznają potencjalnie niebezpieczne sytuacje i urządzenia oraz uczą się, jak bezpiecznie ich używać lub ich unikać.
  • Reagowanie w sytuacjach kryzysowych: uczniowie dowiadują się, co robić w przypadku pożaru, ulatniania się gazu lub porażenia prądem, jak bezpiecznie wezwać pomoc i jak opuścić mieszkanie.
  • Umiejętność przewidywania skutków: dzieci analizują codzienne sytuacje (np. zabawa w łazience, gotowanie z rodzicami) i uczą się oceniać, które z nich mogą być ryzykowne.
  • Odpowiedzialność za innych domowników: uczniowie rozwijają empatię i uczą się myślenia o bezpieczeństwie innych, np. młodszego rodzeństwa, osób starszych, zwierząt.
  • Kształtowanie nawyków bezpieczeństwa: scenariusz pomaga wypracować dobre nawyki, takie jak sprawdzanie wyłączników, unikanie kontaktu wody z prądem czy nieprzechowywanie niebezpiecznych substancji w zasięgu wzroku.